Riooooooo! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Janske Wal - WaarBenJij.nu Riooooooo! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Janske Wal - WaarBenJij.nu

Riooooooo!

Blijf op de hoogte en volg Janske

20 Maart 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

Eindelijk dan een update vanuit het prachtige, opwindende Rio de Janeiro!! Maar waar te beginnen...?

Om terug te komen op het vorige verslag; mijn laatste weekend in Confins was erg leuk! Het strandhuis in Sao Paulo ging niet door, misschien als ik terug ben uit Rio. Maar daarvoor in de plaats zijn we zaterdagavond naar een echte Sambatent geweest in Belo Horizonte met vrienden. Heerlijke sfeer, dansende mensen, jong&oud, afro&braziliaans, lekker eten, drinken, live muziek! Super om mee te maken! Het samba dansen is echter moeilijk, die losse heupen en het snelle voetenwerk dacht ik te hebben, maar nee, dat stelt hier niks voor;) Al heb ik in Rio wel al complimenten gehad voor mijn sambamoves, maarja dat waren meer versiertrucs van mannen, dus die neem ik niet al te serieus! ;)
Zondag hebben we een supergezellige dag gehad met het gezin waar we het eerste weekend de prachtige rit naar de bergen hebben gemaakt. We zijn pizza wezen eten in het centrum van Belo Horizonte, vervolgens naar Praça do Papa geweest; een van de hoogste punten van de stad, tegen de bergen aan, dus waar de stad ophoudt. Daar heb je een prachtig uitzicht (vooral bij zonsondergang) over de gehele stad en een supergezellig park waar veel jong volwassenen chillen, skaten, voetballen, volleyen en koorddansen...! Echt een top laatste dagje!

Tja, en toen was het maandag en begon eigenlijk deel 2 van mijn reis hier in Brazilie. Door mijn lieve tante en oom uitgezwaaid (en een Dennis die me niet wilde laten gaan) en een mooie en 8 uur durende busrit later was ik in het superhete Rio! De eerste week was het elke dag tegen de 40 graden, wat anders dan de sneeuw (serieus, nog steeds!!?) in Nederland.
Het Art hostel waar ik slaap is super. Echt een geweldig ontbijt elke ochtend (veel fruit, lekkere broodjes en beleg en veel sappen) en ik slaap doordeweeks alleen op een kamer waar normaal 6 mensen kunnen slapen, heerlijk dus. De mensen die hier werken zijn geweldig, en ja ze spreken Engels! (wow, wat een verschil met Belo Horizonte). Ook ligt het hostel in een gezellige en goede wijk, met veel eettentjes, parken en de metro is om de hoek. Vooral die metro is superhandig en het systeem werkt perfect. De stranden en de meeste uitgaansgebieden zijn zuid, en het centrum en mijn projecten zijn noord, niet te missen!

En nu we het toch over mijn projecten hebben... Ik heb 2 projecten, een ervan is bij Bola de Fogo, een voetbalclub in Pavuna, het meest noordelijke puntje waar je met de metro heen kan, en het ligt tegen de fuvela's (sloppenwijken) van Rio. Daar gaan we (we=ik samen met 2 andere vrijwilligers, een Britse en Amerikaanse jongen) elke maandag, woensdag en vrijdagmiddag heen om te voetballen met de kids. De club is opgericht om de kinderen van de straat te houden en wordt gesponsord door Vasco da Gama, een van de grootste voetbalclubs hier in Rio. We zijn eigenlijk de assistent-coaches van de hoofdcoach, maar de afgelopen weken is het vooral gewoon lekker meevoetballen en coachen in het veld. Heerlijk om met die kids te voetballen. Er zijn drie groepen jongens, met leeftijden tussen 5 en 16 jaar, waarvan de oudsten vooral mij wat leren in plaats van andersom;) Maar wel een lekker niveautje! Het leukste is toch vooral om de allerkleinsten te zien voetballen. Ze zijn amper 3 keer zo groot als de bal, maar die techniek die ze hebben, wow! Echte talentjes, misschien dat ik er een meeneem voor Beerse Boys;)
Helaas is het meisjesvoetbal hier veel minder groot als gedacht. Het land wat verschillende keren wereldkampioen werd bij de vrouwen en de beste vrouwelijke voetbalster van de wereld heeft (Marta), heeft weinig tot geen faciliteiten voor meisjesvoetbal. Heel jammer en een gemiste kans denk ik!
Gelukkig kan ik wat meisjes aan het voetballen krijgen, want bij het andere project, op dinsdag en donderdag, geef ik soort van gymles op een basisschool. Ook deze school ligt vlakbij de sloppenwijken en dat is te zien aan de kinderen. Ze zijn echt heel druk, structuur is er amper tot niet en niet elk kind is even verzorgd. Maar ze zijn oooh zo lief! Ik waande me weer even in Kenia de eerste keer want het leek bijna of ze nog nooit een blanke hadden gezien. Nu bleek dat ik wel een van de weinige blanken was die die school bezocht, en ik was nog een meisje ook dus ik werd meteen goed ontvangen. De meisjes en jongens omhelzen me elke keer als ik er kom en willen vanalles weten. Helaas kunnen zij geen Engels, maar met gebrekkig Portugees kom ik al een heel eind. Voor mij echt een goede leerplek om de taal beter onder de knie te krijgen! Ook de leerkrachten zijn erg aardig, enkelen spreken Engels, heel fijn. Net een grote familie. Vooral in de ochtenden help ik 2 gymleraren mee met de gymles, alleen wat ik al zei; structuur is ver te zoeken. Het zijn altijd 2 groepen tegelijkertijd, en dat samen op één pleintje, zo groot als een halve gymzaal. Af en toe wordt er een spel opgestart (touwtjespringen, trefbal of tikkertje) maar na 10 minuten rent iedereen door elkaar heen en beginnen de jongens te voetballen ;) Het is dus eigenlijk meer spelen met de kinderen in plaats van echt gymles geven. Maar met die kinderen is dat echt niet erg!;)

De projecten bevallen dus goed en mijn dagen zitten goed vol doordeweeks. Dat is dan ook de reden dat ik nog niet heel veel van de stad heb gezien! De echte toeristische tour ga ik binnenkort doen, maar gelukkig zijn de contouren van Brazilie vanaf elk punt in de stad te zien. Het Christ beeld steekt overal bovenuit en ook de Sugarloof is vanaf vele punten te bewonderen. Ik ben natuurlijk al wel naar de beroemde stranden Copacabana en Ipanema geweest, maar gezwommen heb ik nog niet (ik was alleen en om nu mijn spullen zo op het strand te laten is niet slim). Daarnaast heb ik het rode strand, Praia de Vermelha bezocht, echt supermooi, we zijn naar de film geweest en ik heb met een Deens meisje een walking tour door het centrum gedaan. Echt Rio is supermooi! En vooral ook by night.. want echt, het uitgaansleven hier is top! Samen met 2 (echt te gekke en grappige) medewerkers van het hostel, de jongens van mijn project en enkele andere hostelgangers gaan we geregeld op stap, en het maakt niet uit welke dag, want elke dag in de week is er wel ergens wat te doen. We hebben avonden gehad in een superhippe club (club 00), waar ik de enige vrouw in een broek was, waar live samba werd afgewisseld met blijkbaar de beste dj's van Brazilie en waar zelfs muziek van de Spice Girls werd gedraaid;). Ook zijn we naar een feest geweest in een club op de 2e verdieping van een hotel, met echt een geweldig uitzicht over het Copacabana beach! En eergisteren zijn we naar een boatparty geweest, wat me deels deed denken aan mijn vakanties naar Turkije en Bulgarije (jaren terug), maar dan toch echt met een iets mooiere omgeving! :) Opvallend: in de clubs betaal je niet gewoon met geld, maar krijg je bij entree een digitale pas (echt hip), waar al je drinken op wordt gezet. Heel slim van hen, en vervelend voor de gasten, want je kunt dus niet zien hoeveel je al hebt uitgegeven. Het komt dus wel eens voor (gelukkig niet bij mij) dat mensen er aan het eind van de avond, wanneer ze de kaart moeten inleveren, achter komen dat ze veel meer hebben uitgegeven (gedronken) en lang niet zo veel geld bij hebben. Opletten geblazen dus, en vooral niet te zat worden!;)

Dat er elke dag van de week wel iets te doen is is ook meteen gevaarlijk, want mijn geld vliegt er dus echt uit op die manier! Gelukkig kan ik soms ' nee' zeggen;). Het leven hier is aardig duur vergeleken met de rest van Brazilie, ik denk iets goedkoper als in Nederland. Maarja he, je bent niet elke dag in Rio!

Ik heb nog 4,5 week te gaan in Rio, en nog zo veel wat ik wil doen en zien. Mijn plannen zijn er om in de weekenden naar Ilha Grande en Paraty te gaan, 2 supermooie eilanden. Ook wil ik heeeeel graag hanggliden hier, schijnt super te zijn! Maar ik moet even wachten op mooi weer, want deze week is het veel bewolkt en regenachtig helaas (maarja ik mag nog steeds niet klagen;) ). Daarnaast staat surfen, bodyboarden en een voetbalwedstrijd bezoeken nog op mijn lijstje. Maar daar heb ik dus nog een dikke maand voor, komt helemaal goed!
In ieder geval geniet ik nu met volle teugen hier. Van het leven, van de mensen, van het eten, de sfeer, het stappen, de prachtige omgevingen, muziek...! Rio is beautiful! :)

  • 20 Maart 2013 - 16:11

    G :

    Hahaha sinds wanneer kun jij nee zeggen?! :D Mis jou. xxx

  • 20 Maart 2013 - 16:23

    Laks:

    Sjans, verdorie, jij zit echt in een paradijs! Slapen, eten, chillen, drinken, plezier maken, genieten...! Super!!
    Kun je niet een project daar opzetten op school ?;) Ik kom wel als vrijwilliger helpen, al is het structureren niet echt waar mijn talenten liggen..;)

    En over 4 weken, wat dan? Ga je dan al naar Aussie, nee toch? Vrouwke, geniet er nog van! Lekker stappen. De rest komt later wel. En onderdak is er in Tilburg altijd, dat weet je;)

  • 20 Maart 2013 - 17:38

    Melis:

    Jannie, wat een heeeeerlijk verhaal weer! Ik ben echt zwaar jaloers.. wat een te gekke tijd daar!
    Geniet!
    x

  • 20 Maart 2013 - 22:16

    Anke:

    Jans. Klinkt geweldig! Echt heeeeel gaaf en ik ben zeeeer jaloers. Ik ga er zelfs van overdrijven met letters!
    Ik ga je een flinke update brief schrijven als ik tijd heb. Dan hoor je ook van mijn kant wat. En dan moeten we een keer skypen als jij en Peg samen zitten en Anne en ik, woehoe! :)
    Geniet, Sjanske!
    KUS uit het koude België

  • 20 Maart 2013 - 22:16

    Anke:

    Jans. Klinkt geweldig! Echt heeeeel gaaf en ik ben zeeeer jaloers. Ik ga er zelfs van overdrijven met letters!
    Ik ga je een flinke update brief schrijven als ik tijd heb. Dan hoor je ook van mijn kant wat. En dan moeten we een keer skypen als jij en Peg samen zitten en Anne en ik, woehoe! :)
    Geniet, Sjanske!
    KUS uit het koude België

  • 21 Maart 2013 - 02:36

    Peggy:

    Djenskie! Wat een vet stoer verhaal! Heel gaaf hoe je zoveel van de cultuur meekrijgt op die manier. Maar kun jij 'nee' zeggen?! Dat geloof ik niet ;-) haha!
    Zo'n pas is trouwens wel heel handig, gaat drankjes halen lekker snel! Maar wel heel oncontroleerbaar. Zullen ze daar ook niet stiekem drankjes dubbel opzetten?
    Anyway, geniet nog met volle teugen! En snel een x Skypen! Xxxx

  • 21 Maart 2013 - 08:57

    Katrijn:

    Super leuk om te lezen Jans! Xx

  • 21 Maart 2013 - 17:03

    Patries En Jes:

    Heej Sjans,

    Super leuk om te lezen hoe het met je gaat daar!!
    En als ik je verhaal zo lees, dan is het net of we mee kunnen kijken.. hihi
    Was dat maar echt zo.

    Geniet nog lekker daar!!

    Dikke kus van ons

  • 31 Maart 2013 - 00:57

    Janske Van De Wal:

    Ha Janske

    Bij toeval via je moeder vernomen dat je op deze pagina verslag van je reis doet. Het schijnt dat je geen tijd meer hebt voor de hangmat.... Wel grappig te lezen dat de wat oudere jongentjes je voetballes geven. Wie weet wie er in de toekomst doorbreekt bij een grote club. Geniet van Rio maar pas goed op, vooral met ¨vrouwen¨, dat kunnen wel eens heel goed mannen zijn (ook Ronaldo heeft daar ervaring mee..).
    Dennis heeft geen tijd om je te missen. Hij heeft 2 weken schooltesten gehad en nu is ie op weekend kamperen met de scouts in Serra do Cipo.
    Groetjes vanuit Confins.

    (p.s. Paraty is geen eiland)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Janske

Volg mijn verhalen en avonturen in Brazilie en Australie!

Actief sinds 01 Feb. 2013
Verslag gelezen: 465
Totaal aantal bezoekers 9922

Voorgaande reizen:

07 Februari 2013 - 08 Oktober 2013

Brazilie-Australie

Landen bezocht: