De laatste... - Reisverslag uit Oirschot, Nederland van Janske Wal - WaarBenJij.nu De laatste... - Reisverslag uit Oirschot, Nederland van Janske Wal - WaarBenJij.nu

De laatste...

Blijf op de hoogte en volg Janske

03 December 2013 | Nederland, Oirschot

Tja, en dan word je na 10 maanden weer wakker in je eigen bed en moet je eerst 3 keer nadenken in welk hostel/bank/camper of huis je nu weer ligt. En opeens, BAM, komt het binnen. Ohja. Thuis... Met mijn hoofd zit ik echter nog aan de andere kant van de wereld. In Nieuw Zeeland, in Sydney. Waar ik een paar dagen geleden nog in het zwembad lag..

Maar eerst nog het vervolg van mijn reis door Nieuw Zeeland. Wat een reis was dat. We hebben inderdaad nog gezwommen met de dolfijnen, een superervaring om ze zo dichtbij (en dus echt op armafstand) onder je te zien zwemmen, een beetje spelend door geluiden te maken en met ze mee draaiend. Supervet. Helaas werd de pie die ik die ochtend gegeten had me een beetje te veel maar dat heeft de pret zeker niet mogen drukken. Superervaring.
Daarna zijn van Kaikoura naar Christchurch gegaan met de bus. Die stad is enkele jaren geleden heel heftig getroffen door meerdere aardbevingen en dat was nog heel goed te zien. Heftig om zo veel open plekken, ingestorte huizen en alles te zien. Veel werkzaamheden daar en weinig mensen. Een soort spookstad, nog steeds. Wel knap hoe ze het langzaam aan het opbouwen zijn, de bunkers waar nu de winkels ingericht zijn is bijzonder, en je ziet kleine en grote kunstwerken om de stad wat sfeer te geven, maar het kwam op ons nog niet zo over. Ben benieuwd hoe de stad er over 5 jaar bij staat. Vanuit Christchurch zijn we met de Tranzalpine trein naar Greyhound gereden. Een erg mooie rit dwars door het landschap. Bergen, meren, weilanden, eigenlijk een mooi affiche van Nieuw Zeeland! Vervolgens onze auto gehuurd waarmee we de resterende tijd zouden rondtrekken. Het is mooi om te zien hoeveel verschillende landschappen de westkust niet heeft! Van pancake rotsen en regenwouden via mooie kustlijnen naar de bergen en glaciers van Fox en Franz Josef. Ook daar zijn we enkele nachten gebleven maar helaas hadden we daar niet zo'n goed weer en konden we onze gewenste helicopterhike (een rit met de helicopter over de gletsjer en daarna daarop hiken) niet doen. Baalde ik stiekem best van, stond hoog op mijn lijstje, maarja in Nieuw Zeeland is het weer gewoon een factor waar je rekening mee moet houden. En hiervoor in de plaats hebben we wel iets heel anders moois kunnen doen. Want na Franz Josef zijn we naar Wanaka gegaan, een van de fijnste plekken wat mij betreft. Een super hostel, leuke mensen en een leuk, gezellig dorpje! En supermooi gelegen, aan het water met uitzichten op de besneeuwde bergen. Daar hebben we o.a. geriversurfd. Voor mij best een uitdaging want ik ben niet de grootste held in het water. Met een wakeboard op de helderblauwe rivier gegaan en dan gaan! Met de stroming, in de golven, sturen (proberen) en genieten. Was heel vet. Een van de mooiste dingen deden we de dag erna. In een klein vliegtuigje zijn we richting Milford Sound gevlogen. Echt prachtig! Over de besneeuwde bergen, gletsjers, meren, rivieren, weilanden en kust. En zo dichtbij. Supermooi. Bij Milford Sound op de boot gegaan en een rondtrip gemaakt. Heel mooi hoor, maar bij zo'n supervlucht valt het een beetje in het niet.
Vervolgens weer een stukje omhoog gereden naar Lake Tekapo en Mt Cook. Gelukkig hadden we een goede dag dus konden we de grootste berg van Nieuw Zeeland en omstreken in vol ornaat bewonderen. Dag later doorgereden naar Queenstown, de adrenalinecity van Nieuw Zeeland. Daar hebben we weer even onze grenzen verlegd... Even van 134 meter naar beneden gesprongen aan een elastiekje. De hoogste van Nieuw Zeeland. Wat een adrenaline kick was dat. Echt als je van dat plankje springt denk je toch ff wat een ongelooflijk stom mens je bent als je dit doet. Maar daarna is het 8 sec genieten van de val! De duurste 8 seconde van mijn leven maar zo waard! Die avond maar eens goed het leven gevierd met een kroegentocht, helaas deed dit me te veel denken aan onze stapvakanties van toen we 18 waren... Nee, Nieuw Zeeland en goed stappen als in Tilburg kennen ze niet..;)

De dag erna zijn we verder naar het verste zuiden gereden, door de Caitlins heen, waar we luie zeehonden hebben gezien en de pinguïns hebben zien binnenkomen op het strand. Zo leuk om te zien! Die middag nog doorgereden naar Dunedin, dé studentenstad van NZ. En dat is echt ons favo stadje denk ik. Superchill, ook het hostel, en omdat we eigenlijk de grootste trekpleisters al hadden gedaan en het geld ook aan het opraken was, zijn we hier lekker een weekje gebleven. Veel gechilled, de Hunger Games 2 gezien, gezwommen, erg gezellig dagje gehad op een wijnfestival enz.
Tijdens dit verblijf kwam het besef echt dat we bijna weer naar huis moesten en dat was wel raar. De laatste dagen hebben we nog genoten in Akaroa en in Hamner Springs, waar je kunt genieten van de hotpools en spa's. Dat hebben we op ons laatste dagje ook gedaan. Nog een welverdiende massage gehad, die mijn rug wel kon gebruiken na 10 maanden.
De volgende dag vlogen we alweer naar Auckland waar alle hostels vol zaten en we dus gedwongen werden in verschillende hostels te slapen. Die avond dus al afscheid genomen, of zeg maar doei gezegd, omdat ik de volgende dag vroeg het vliegtuig naar Sydney moest hebben.

Het waren echt 5 topweken met Cin. We hebben door verkeerd plannen en weer dus niet alles kunnen doen wat we wilden, maar een reden meer om terug te komen ooit. Want het is een geweldig mooi land. We hebben zoveel gezien, gedaan, gelachen, gebuurt, gedeeld, geleefd en echt 24-7 op elkaars lip gezeten, en beiden meer dan overleefd! ;) Maar daar had ik geen twijfels over. Perfect reisgenootje, zou het met niemand anders leuker hebben gehad! Thanx Cin voor wie je bent! :)
Maar ook deze reis ging (veel te snel) voorbij en toen zat ik alweer in het vliegtuig naar Sydney voor mijn laatste weekendje..

Bam, dat komt aan! Maar wat een heerlijk laatste weekendje heb ik gehad. Vrijdagavond met vriendinnen een heerlijk etentje en borrelavondje gehad, pyjama party en de volgende dag naar Club Mulder, het huis van Marty, waar hij een poolparty had georganiseerd voor ons. Waar ik bang was dat deze dag letterlijk in het water zou vallen doordat het s'morgens erg grijs was, brak s'middags de zon door en die is niet meer weggegaan. Waterpret, kanoën in de oceaan, beerpong, muziek, dansen, discodarts, bbq en zoveel meer. Zo fijn om mijn laatste dag in de zon in Australië te delen met bijna alle leukste mensen die ik heb leren kennen daar!
Wat een top laatste dag.
Een dag later door Marty en Shaz weggebracht. Mijn laatste biertje in de zon op en het vliegtuig in.

Tja, en inmiddels zit ik dus weer op mijn bank in Oirschot. Het is zo dubbel. Heel blij om gisteren Geertje en pap en mam weer te zien, te omhelzen en om Peggy springend bij de gate me op te zien wachten. En om een broodje kroket te eten!;) Kan ook niet wachten iedereen weer te zien hier in Nederland. Maar als ik dan naar buiten kijk en ik de mist zie en de kou, had ik liever op het strand in Australie gezeten. Nu begint het echte leventje weer. Langzaam wordt 'mogen' weer 'moeten'... Weg onbezorgdheid, maar komen de verplichtingen weer. Werk zoeken (het geld is echt op!), kapper, tandarts, papierwerk en langzaam komt dan het normale leventje ook weer op gang. Maar daarmee dus ook de leuke dingen, zoals feestjes, voetbal, vrienden enz! Dus het wordt even wennen, maar dat hoort erbij en ook dat zal snel over zijn! Life goes on!

In ieder geval kan ik terug kijken op een supermooie reis. Het prachtige, kleurrijke Brazilie, met haar geweldige natuur en cultuur. Vervolgens het super vette Australie, waar ik echt heb gewoond en geleefd en als afsluiter de ontzettend gave reis naar supermooi Nieuw Zeeland, waar ik mijn bucketlist een stuk kleiner heb zien worden. Ik heb zoo veel gezien, gedaan, ontdekt, geleerd, beleefd, genoten.. I feel soooo blessed.
Een reis om nooit te vergeten!

Bedankt iedereen voor alle leuke reacties, voor het volgen, voor de interesse! Het was altijd superleuk iets van jullie te horen en te zien!

Tot snel (en nu dus echt heel snel!)

Groetjes en liefs,

Janske

  • 03 December 2013 - 18:12

    Ilse Vd Putte:

    Leuke samenvatting van jullie geweldige trip in NZ! Wanaka was ook zeker 1 van m'n favoriete plekken daar. En kan ook redenen genoeg bedenken nog een keer terug te gaan naar dat geweldige land... Succes met acclimatiseren en met de evt heimwee terug naar het backpackersleven en de prachtige landen die je bezocht hebt. In ga iig wel heimwee krijgen naar je verhalen! Take care! X

  • 07 December 2013 - 13:46

    Anneke:

    Lieve, dappere Janske
    Ik heb groot respect voor jouw prestatie en voel me geïnspireerd door jouw prachtige reisverslagen. Ik heb genoten van je verhalen.
    Elk afscheid is zwaar. Maar wie nooit afscheid heeft genomen, heeft nooit iets gehad, nooit iets gedaan, is nergens geweest.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Oirschot

Janske

Volg mijn verhalen en avonturen in Brazilie en Australie!

Actief sinds 01 Feb. 2013
Verslag gelezen: 1830
Totaal aantal bezoekers 9896

Voorgaande reizen:

07 Februari 2013 - 08 Oktober 2013

Brazilie-Australie

Landen bezocht: