Hanggliden, Paraty en zoveel meer...! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Janske Wal - WaarBenJij.nu Hanggliden, Paraty en zoveel meer...! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Janske Wal - WaarBenJij.nu

Hanggliden, Paraty en zoveel meer...!

Blijf op de hoogte en volg Janske

03 April 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

Wat vliegt de tijd toch...! Ik zit inmiddels al in mijn 4e week in Rio, wat betekent dat ik nog maar 2 projectweken te gaan heb! Op het moment van schrijven komt de regen met bakken uit de hemel, dus een mooi moment voor een update.
Nog steeds geniet ik van mijn verblijf in het hostel. Superleuke mensen en sfeer! Soms ook wat mindere kamergenootjes die totaal niet weten hoe het werkt in een hostel en geen rekening met anderen houden (deur op slot doen zodat ik midden in de nacht niet naar bed kan, smorgens hard praten en muziek luisteren terwijl anderen liggen te slapen en meer van dat soort dingen), maar goed, dat hoort er ook bij! Deze week ben ik waarschijnlijk weer even alleen in mijn masterbedroom dus ik mag echt niet klagen! :)

De afgelopen weken waren echt top! Samen met Casper, een andere volunteer, ben ik wezen hanggliden. Een super ervaring. Van een berg van 600 meter afrennen, twee stapjes in de lucht maken, naar beneden vallen voor 2 meter en hop, opeens zweef je! We waren op een perfecte dag gegaan, helderblauwe lucht, zon, prachtig uitzicht en redelijk goede wind. Ongeveer 10 minuten hang je in de lucht, helaas leken het er maar 2, omdat er zoveel te zien was! Mooie kick en het smaakte zeker naar meer. Dus wie weet welke extreme sports ik nog ga doen!

Afgelopen weekend was het natuurlijk pasen. Paaspoppers, ik heb al wel wat verhalen gehoord over de koude nachten en vooral weer een mooie editie! Ik geloof dat het weer een goed feestje was?! :)
Ook hier vieren ze pasen, maar dan van donderdag tot zondag. Dit betekent 4 vrije dagen, waarvan ik goed gebruik heb gemaakt. Ik ben naar Paraty gegaan, een klein paradijsje met een idyllisch historisch centrum, prachtige stranden met blauw/groen water, lekkere caipirinha's en een chille vibe. Ik zat in een tophostel die werkelijk aan het strand stond en waar we ontbeten en dineerden aan de bar aan de zee. Overdag een ideale plek om wat te voetballen met jongens van het hostel en 's svonds was hier ook live muziek waardoor we letterlijk onder de sterrenhemel op het strand hebben staan dansen. Mijn dagen heb ik ingevuld met een jeeptour naar de watervallen, waar ik heb 'gestonesurfd' over de watervallen (zie het als een grote natuurlijke wildwaterbaan). Ook zijn we naar een cachaça proeverij geweest en hebben we het natural forest national park bezocht. Tijdens deze tour ook voor het eerst een Nederlands koppel ontmoet waardoor ik weer even moest omschakelen naar het Nederlands (bleek best lastig!), maar wel leuk.
Een dag later een heerlijke dag gehad op de boot waar we naar de verschillende eilanden en stranden zijn gevaren, hebben gezwommen in het helderblauwe water en gesnorkeld tussen de vissen. Vooral het laatste was ook echt mooi!
Tijdens dit weekend heb ik 3 hele leuke meiden leren kennen uit Duitsland en Engeland waar ik de dagen en avonden mee heb doorgebracht en heel veel hebben gelachen. Ook na Paraty zijn we nog naar het strand geweest en Lapa bezocht (urban gedeelte van Rio met hele leuke barretjes, live muziek en clubs). Alledrie zijn ze inmiddels weer terug naar Duitsland maar een ervan is van plan terug te komen in 2 weken en ons plan is dan samen naar Bahia (de oostkust) te reizen. Heel fijn om een reismaatje te hebben dan! :)
Paraty was dus top en ik was zelfs een beetje sad dat ik weer naar Rio moest zondag. Ons plan was om naar de voetbalwedstrijd Botafogo - Vasco da Gama te gaan, helaas werd deze verzet... Ik hoop dat we nog een voetbalwedstrijd kunnen zien hier maar helaas is elk stadion zowat gesloten vanwege verbouwingen... ook het Maracana stadion waar de finale volgend jaar zal plaatsvinden.. heel jammer!

Maar goed, er is natuurlijk veel meer te doen en te zien. Heerlijke dagen op het strand, bezoekjes aan de botanische tuin en de Escadaria Selaron (trap versierd met duizenden kleurrijke tegeltjes uit alle landen van de wereld), filmavondjes, voetbal kijken en hapje eten in de open air bar, bezoekjes aan de hippiefair en natuurlijk de projecten horen tot mijn doordeweekse bezigheden.
En ook het laatste blijft leuk. Vooral onze vaste tripjes drie keer per week naar het voetbalveld in Pavuna. Drie gringo's in voetbaloutfit, waaronder dus 1 vrouw (wat toch wel de nodige aandacht trekt), die de overdreven koude (te veel aircondition) metro instappen, 50 minuten later bij het eindpunt aan de rand van de sloppenwijken uitstappen en de vaste route lopen richting Bola de Fogo. Op de heenweg kopen we altijd een flesje Aqua (voor maar 1 real) bij 'ons' vaste kraampje, waar als we aankomen lopen het lieve vrouwtje al met een big smile op ons staat te wachten met 3 ijskoude flesjes water. Na ongeveer 3 uur voetballen en zweten is mijn conditie en techniek weer iets verbeterd en lopen we onze vaste route terug. Op deze terugweg is de eerste stop bij de salgadokraam, waar we een lekkere juice en salgado (soort snack) naar binnen werken. Vervolgens komen we langs 'ons' BBQ/kebabstalletje, waar de satestokjes met kip, meat en kippenhartjes al voor ons op de BBQ liggen. Ja, een nieuwe delicatesse; kippenhartjes op een stokje! Heerlijk!
Daarna, mochten we nog honger hebben, komen we langs de Batatas fritas kraam en vlak voor we de helling omhoog moeten naar de metro is er nog de fruitschuur, waar vers fruit voor wel heel erg weinig geld wordt verkocht. Eenmaal in de metro hebben we dus onze avondmaaltijd al gehad en hebben we bijna een uur om uit te buiken. Een heerlijke middag/avond altijd waar we, ondanks we buitenlanders zijn, toch wel vaste gezichten zijn geworden daar (en tevens ook in onze woonwijk) en men ons herkent. Na 4 weken Rio voel ik me er al aardig thuis en zit ik in een vast ritme wat me wel bevalt ;)
Ik kan hier nog 2 weken van genieten. In deze weken moet ik toch echt de toeristische highlights nog gaan bezoeken! De weekenden zitten inmiddels vol. Komend weekend ga ik naar Buzios en het weekend erna als het goed is naar Ilha Grande. Daar hoop ik te kunnen surfen, bodyboarden, kayakken en meer van dat soort actieve trips. En ja, daarna op naar het prachtige Bahia.
Heb van veel mede reizigers gehoord dat ik eigenlijk wel echt ook naar de Iguaçu falls moet, de grootste watervallen ter wereld op de rand van Argentinie en Brazilie... alleen weet niet of dat nog in mijn planning/budget past. We zullen zien. Sowieso zoveel verhalen gehoord over geweldig mooie plekken. Ik ben bang dat ik nog een keer terug moet naar Brazilie daarvoor ;)

We zullen het zien! Tot de volgende update :)

  • 03 April 2013 - 17:19

    Christianne:

    Janske, wat maak jij ongelooflijk veel mee! We lezen het in je mailtjes, maar hier staat het bij elkaar allemaal en dan duizelt het gewoon. Het is te veel om te onthouden, zo veel ervaringen heb je nu al! En je bent nog geen twee maanden van Nederland weg!! Van die watervallen hebben wij ook gehoord, maar het is nog een eindje reizen! Moeilijk, hé, om keuze's te maken! Afgelopen week had iemand bij miljoenenjacht een behoorlijke prijs gewonnen, maar ze zijn helaas niet bij ons geweest om hetzelfde bedrag uit te keren.....Dan wisten we wel waar we een deel ervan heen zouden zenden.....Het ga je verder goed, en blijf uitkijken meisje!Jouw sportavonturen zijn zo groots!?! Van wie heb je dat toch?? Niet van mij......dat weet ik zeker. liefs, mam

  • 03 April 2013 - 17:29

    Karlijn Van Hoek:

    Janske, klinkt goed!!! Ik ben jaloers... Ach ja, misschien heb ik straks heel veel vrije tijd om ook te gaan reizen ;)

    Veel plezier nog en ik blijf je verhaaltjes lezen (ook al zit ik stikjaloers achter de computer...;)).

  • 03 April 2013 - 17:46

    G :

    Batatas Fritas hahaha

  • 04 April 2013 - 10:15

    Bert En Hjet:

    Hoi Janske,
    Wauw... een stroom aan uitdagingen en nieuwe ervarigen!! Het moet geweldig zijn om dat mee te maken... maar erover lezen is bijna net zo leuk! Blijf genieten !!
    Liefs, Bert en Hjet

  • 06 April 2013 - 19:49

    Ingrid:

    Lieve Jans!!
    Wooooooowie ik leef helemaal met je mee. Moest even ook het vorige verhaal bijlezen, maar ik was er zo doorheen ghehe! Ik lees dansen, voetballen, eten, drinken, fruit, vrijwilligers, nieuwe mensen, uitdaging in sport en zweven en structuur huh? haha Super leuk! En wat je allemaal al gedaan hebt en wat nog gaat doen! Het kan niet op.. Ik ben zo benieuwd naar je foto's, maar goed geduld want ons jansje komt nog lang niet terug en heeft nog veel op de planning staan hihi! Als je nog is tijd hebt om even te luisteren naar een muziekje, heb ik nog een heel lekker loungenummertje wat je echt moet luisteren: vandaag - bakermat! =D
    Jans have a dream! (gewoon maar is luisteren, dan snapte m wel ;)..
    Zweef jij nog maar lekker door Brasil, wild life! :P
    Have fun meid! Maar dat zit wel snor! Btw was mijn vlaggetjes vergeten op paaspop, dus geen mannen versierd dit jaar haha! Kon dit jaar ook geen advies aan je vragen he djuu.. Tent opzetten ging gelukkig soepel, koud was het zeker, maar ach t ging weer skon!
    Heeeeeeeeeeel veeeeeeel liefs!! Dikke knuffel en kus Ingrid

  • 06 April 2013 - 23:02

    Anneke:

    Ha Janske
    Wat een sprankelend verslag van al je ervaringen in het verre Rio. Fijn dat je zo relaxed geniet van alles wat op je pad komt. Vooral het buitenleven lijkt me heerlijk. Mooie dagen nog in Brazilië!!!!!!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Janske

Volg mijn verhalen en avonturen in Brazilie en Australie!

Actief sinds 01 Feb. 2013
Verslag gelezen: 555
Totaal aantal bezoekers 9899

Voorgaande reizen:

07 Februari 2013 - 08 Oktober 2013

Brazilie-Australie

Landen bezocht: