Een maandje verder... - Reisverslag uit Confins, Brazilië van Janske Wal - WaarBenJij.nu Een maandje verder... - Reisverslag uit Confins, Brazilië van Janske Wal - WaarBenJij.nu

Een maandje verder...

Blijf op de hoogte en volg Janske

04 Maart 2013 | Brazilië, Confins

Bom dia!

Tijdsbesef heb ik amper meer, maar aan de datum van vandaag te zien zit ik hier alweer bijna een maandje! (wow!!). Time flies when your having fun....! :)
Brazilie is heerlijk. Om een impressie te geven: Het zonnetje scheen, we hadden net een markt bezocht in Belo Horizonte en op weg naar de auto kwam er ergens uit het niets muziek uit speakers. Wij hierop af en het leek net alsof we in een muziekclip uit de jaren 60 terecht waren gekomen. Afrokapsels, mannen met wijde paarse en groene broeken, glitterbrillen en tapschoenen, het kon niet gekker. Lekkere funky-soul muziek en zij maar dansen. Langzamerhand begonnen meer mensen mee te dansen en voordat ik het wist stond ook ik in het midden;). Heerlijke sfeer, dronken zwervers dansten, kindjes, vrouwen, toeristen, oude mannen in pak. Echt top! Zo hebben we wel even een half uur gestaan/gedanst en toen we verder liepen was daar het volgende spektakel: een band met oude muziekinstrumenten en enkele capoeira beoefenaars die een demonstratie gaven. Zomaar een voorbeeld wat je tegen kunt komen in de straten van Brazilie!

Afgelopen maand was vooral een relax maandje. Ik zit nog steeds bij mijn oom, tante en neefje en dit is toch echt de beste manier om te ontdekken hoe men hier leeft. En natuurlijk om al het moois hier in de omgeving te bekijken. Waar te beginnen... Ik heb onder andere Lagoa Santa bezocht, met een prachtig meer en een, wat nog moet blijken, prachtige grot (wil ik deze week heen). De (staats)hoofdstad Belo Horizonte twee keer aangedaan, waar we een mooie grote fair (soort kunstmarkt met veel kraampjes met lekker eten, mooie kleren, sierraden en kunst) hebben bezocht. Ook een bezoekje gebracht aan het Historisch Museum en Park Municipal (erg mooi park waarbij je je niet kan voorstellen dat deze natuur in een drukke stad ligt). Helaas kreeg ik deze dag ook voor het eerst te maken met het regenseizoen hier... Gewoon bam uit het niets gaat die hemel open en komt er me toch een lading water naar beneden! Kletsnat;). Snel maar een paraplutje gekocht (die ook veel wordt gebruikt tegen de zon;) ).
Maar het hoogtepunt is toch wel Ouro Preto. Dit is een van de mooiste koloniale stadjes van zuid- Brazilie waar vroeger de slaven woonden en werkten. Het mooie hiervan is dat alle huizen in dit nogal heuvelachtige landschap helemaal in tact zijn gebleven. Er hangt een hele relaxte sfeer en ik kon een keer lekker toerist zijn met camera in mijn hand, zonder om me heen te kijken en mijn tas goed bij te houden (dat moet helaas wel in de grote steden).
Verder lig ik de doordeweekse dagen in mijn hangmatje, help mee in het huishouden (moet ook gebeuren) en pas ik op Dennis (altijd een uitdaging). De weekenden zijn een nog groter feest, dan hebben we muziekavondjes, zaterdagavond = filmavond, gaan we zwemmen in een club, uit eten aan het mooi verlichte meer in Pampulha, ijsjes eten en heerlijk lunchen.

Oohja en dan was er afgelopen weekend. Ik ben natuurlijk niet alleen in Brazilie vanwege het heerlijke weer, de muziek, de mooie mensen, de natuur en cultuur enz enz... maar ook vanwege de sport! Brazilie is het voetballand bij uitstek en dat wil ik, zeker in aanloop naar het WK volgend jaar, wel even proeven hier.
Nou, voor degenen die volgend jaar naar Brazilie willen, even wat aantekeningen: men spreekt hier, in ieder geval in en rondom Belo Horizonte, totaal geen Engels. Ik denk dat ik 5 mensen tegen ben gekomen die gebrekkig Engels kunnen praten. Dus neem je Portugese woordenboek mee of doe een snelcursus;) (ben ik nu mee bezig). En nee, ook de politie kan geen engels. Ofja; ik liep op een agent af en vroeg: fala Ingles? (spreekt u Engels?) Zegt ie: English? Dus ik helemaal blij, leg hem vervolgens mijn vraag uit, kijkt ie me vragend aan... bleek dat zijn enige woordje Engels het woord ' English ' was. Ha... fijn! ;) Een andere jongen die Engels sprak kwam ik tegen met Carnaval. Hij begon iets in het Portugees te brabbelen, dus ik weer: Fala Ingles? Hij: ' oooh whats your name' , en meteen daar achteraan: ' kiss me!' Ik heb dit aanbod maar vriendelijk afgeslagen;)...

Terug op het voetbal: nog iets waar komend jaar hard aan gewerkt moet worden om het op tijd af te krijgen: de infrastructuur en het openbaar vervoer. Overal is er stilliggend werk aan de wegen en zijn er veel verkeersopstoppingen. Als je met de bus wil moet je niet zoeken naar een bushalte. Misschien dat er wel ergens een bord hangt met een bus erop, maar je kunt beter op zoek gaan naar waar de meeste andere mensen staan, daar zal er wel een bus komen. Aan verduidelijking en goede bussen moet er dus nog wat veranderen komend jaar.
Och, in ieder geval zijn de stadions zo goed als af! Maarja, bij een wedstrijd in het Minerao stadion (waar o.a. de halve finale wordt gespeeld) kwam er afgelopen weekend wel enkele brokken cement naar beneden... oeps!

In datzelfde stadion, bij dezelfde wedstrijd als hierboven wilde ik een kijkje gaan nemen. Cruzeiro, de plaatselijke topploeg waar onder andere Ronaldo (de Braziliaan natuurlijk he, die nu btw nogal dik is) heeft gespeeld, moest voor de staatskampioensschappen een ' gewone' wedstrijd spelen tegen Tombense. Nu zijn de staatskampioensschappen niet zo belangrijk als het landelijk kampioensschap en gaat het om de prijs meestal tussen Cruzeiro en Atletico (waar tegenwoordig o.a. Rondaldinho speelt). Ik dacht dus, daar kan ik wel even heen om een wedstrijdje mee te pikken en meteen het opgepimpte WK stadion te bewonderen! Helaas, dit ging iets anders dan gepland. Bij aankomst was er een drukte van jewelste. Veel politie (goed dacht ik!), en veel uitgedoste fans, auto's met vlaggen en toeters (alsof ze al kampioen waren). En er was een rij, een hele lange rij en ik hoopte dat ik daar niet in hoefde te gaan staan... Helaas, dat was toch echt de rij voor de kaartjes. Ik was, en dat is mijn eigen schuld, ook een beetje laat daar, pas om kwart voor 4 terwijl de wedstrijd een kwartier later zou beginnen (Ik zat al in de Braziliaanse modus, dan hoef je niet ver op tijd te zijn). Maar goed; normaal gesproken haal je een kaartje en ben je hooguit een half uur later binnen. Hier ging het iets anders. Van de 60 lokketten die het nieuwe stadion had, waren er maar 10 open, waarvan maar 2 aan de kant waar ik stond. Mensen stonden al uren in de rij en je kwam niet echt vooruit. Er was veel ophef, wat bleek dat de kaartjes voor Braziliaanse begrippen voor zo'n wedstrijd heel duur waren (30 tot 60 euro) en ook bleek dat deze rij eigenlijk alleen voor Tombense supporters was. Enkelen kwamen hier op tijd achter en liepen weg of deden snel hun Cruzeiro shirt uit, maar ook velen die pas bij het laatste controlehekje tegen werden gehouden door de politie en dus werden weggestuurd. Nou, ik heb wat huilende kindjes gezien en mopperende mensen die blijkbaar van ver hierheen kwamen. Gelukkig had ik mijn Cruzeiro shirt niet aan en bleef dus staan. Maar de wedstrijd begon inmiddels. Alle supporters met telefoons in hun handen en toen Cruzeiro 1-0 scoorde volop gejuich en gezang...in de rij, moet je nagaan hoe het in het stadion was;). Maargoed, de tijd verstreek en het werd rust en ik stond nog steeds in de rij. Die rij werd ook kleiner want velen hadden het al opgegeven en gingen niet zoveel betalen voor nog maar 1 helft. Uiteindelijk was het kwart over 5 en met een beetje inschattingsvermogen dacht ik over 10 minuten aan de beurt te zijn. Toen ook nog bleek dat je je ID bij moest hebben (heel slecht, maar die had ik niet bij), ben ik maar de rij uitgegaan. Ik wilde natuurlijk de drukte van ná de wedstrijd voor zijn;). Helaas dus niks gezien van de wedstrijd, de sfeer en het stadion, maar toch een ervaring rijker. En geen cement op mijn hoofd gehad, en gezien dat het toch niet zo goed is geregeld hier als bijvoorbeeld bij Willem II;).
Blijkbaar was deze slechte regeling meer mensen opgevallen, het was namelijk voorpagina nieuws in de krant (incl foto van de lange rij waar ik ook ergens op te zien moet zijn)!
Er moet dus nog veel gebeuren voor het WK volgend jaar! ;) Maar dat het een spektakel wordt ben ik van overtuigd, met die sfeer, supporters en mooie plekken!

Mijn bezoek aan een van de stadions komt nog wel, ik heb nog wat maandjes hier, op naar poging 2! En wat die komende maandjes betreft: deze week zit ik nog in Confins, waarbij er een heel leuk weekend voor de deur staat: of pizza eten en naar live music met vrienden van de familie, of ik ga naar een strandhuis in Sao Paulo (jeweetwel van wie Cin!) In ieder geval vertrek ik maandag naar Rio, om daar 6 weken voetballes te gaan geven. Oohja en veel zien, aan het strand hangen, eilanden bezoeken, feesten en genieten! Heel veel zin in! :)
Daarna is er al stiekem een reisje gepland naar de mooie plekken en stranden in Bahia (Salvador, Itacare, Recife en Olinda (google maar).
Maar dat is voor later!

Voor nu: Adeus! :)

PS: hoe is het in NL? Hoorde dat de sneeuw plaats heeft gemaakt voor de eerste lentezonnestralen? Geniet ervan! ;)

  • 04 Maart 2013 - 15:13

    Henk:

    Hoi Janske!
    Fijn om weer eens iets te horen (buiten de mailtjes die we ook af en toe krijgen). Fijn dat je zo geniet en al gewend bent aan het Braziliaanse tempo en gang van zaken.
    Hiet gasat alles goed.
    Vanmorgen even in het zonnetje gezeten! Dat kan vandaag voor het eerst.
    Geniet verder!
    je vader

  • 04 Maart 2013 - 15:48

    Smits:

    leuk leuk leuk ja leuk haha!
    ja inderdaad net ff lekker gewandeld, kom je al lammetjes tegen die net geboren zijn en langs de kant mooie paarse bloemetjes. Dan zie je maar weer wat een beetje zon met je humeur kan doen :D:D Het is 11 graden en er zitten al zotten op het terras buiten te eten of rijden met een cabrio MET open dak. Morgen toch ff na het e3 denk want het wordt zeventien 17!!! graden haha. JANS kei veel plezier.
    qua voetbal moeten we volgende week woensdag wederom tegen ovv, en die week de zondag ook! gelukkig beide in beers! gister een dramatische wedstrijd gewonnen met 2-0 dus niet voor niks die kant in gehobbeld :) de dochter van frans Willems had meegedaan en gelijk de 2-0 gemaakt, was maar goed ook haha. En voor de OBCcup moeten we tegen HOOFDKLASSER eindhoven av, waar ook dametjes van PSV/fc eindhoven vertoeven! dus dat wordt een makkie

  • 04 Maart 2013 - 15:52

    Janske Van De Wal:

    Hahaha smitsie! Thanx voor je update! :) Goed insmeren dan morgen he en ik zie dat ik al een waardige opvolgster heb dus :) Enne, tegen Ehv av wordt dus 2 vingers in de neus! #niemandwintvanbeerseboys ;) Geniet ervan en succes!

  • 04 Maart 2013 - 16:17

    Geertje:

    Jansje ik heb geen beltegoed en sowieso geen geld dus ik kan even niet zoveel! Je verhaal klinkt heerlijk! Veel leuker dan wat je altijd mailt :p Ik ben jaloers en ik mis je. xxxxxx

  • 04 Maart 2013 - 18:17

    Ankie:

    he Janske wat een belevenissen. Ouro Petro erg mooi weet ik nog van onze reis.Ook plaatsjes die jij noemt herkenning.
    Heb je zelf veel herinneringen van jullie reis 2000?
    Dit weekend probeer ik te skypen have fun en de groeten aan de familie overzee.
    Vandaag heerlijke lentezon mag zo blijven gr, Ankie

  • 04 Maart 2013 - 18:23

    Mam:

    Ha lieve oudste dochter,
    wat een heerlijk Janske-verhaal! Gedetailleerd en met de nodige humor! Ik zie jou daar helemaal staan in de rij voor de voetbalwedstrijd! Hopelijk krijg je nog een tweede kans. Maar ook verder is het fantastisch om te lezen. Je raakt op deze manier goed op de hoogte van Braziliaanse gewoontes en gebruiken, maar ook van hun cultuur, schoonheid,variatie en ritmes. Nog één week in Confins en dan het project in! We zijn heel benieuwd hoe je dat gaat vinden, en waar en hoe de plannen daarna een vervolg krijgen. Ik heb nog eens gekeken op Google waar Porto Seguro ligt, maar dat is moooooi!!
    Janske, geniet van deze week, van de grot, van je familie en tot het volgende bericht! We kijken er steeds naar uit!

  • 04 Maart 2013 - 18:55

    Mariëtte:

    Hoi Janske,
    Wat een mooi verhaal! Je hebt een geweldige stijl van schrijven. Vooral Marli is jaloers op jouw belevenissen en ik zou dat ook zijn als ik niet zo'n heimwee had. Heeeel veel plezier weer de komende maand.
    p.s.; ik ben helemaal jaloeers op die hangmat. misschien ook wel iets voor ons tuintje.

  • 04 Maart 2013 - 19:29

    Jacqie En Appie!:

    Heeee janske,
    Ik lees net je verhaal met Albert op de achtergrond die gekke dansbewegingen maakt(hoe ouder hoe gekker!) woh wat een mooi verhaal zeg met een hoop leuke dingen zoals stranden, ijsjes, muziekoptredens en vooral die fair!!! leuk leuk leuk leuk...
    dat had ik ook graag gezien met leuke keding,sieraden en kunst.
    Het lijkt wel een grote natte droom!!!(nat vanwege het regenbuitje, dat daar geen misverstanden over komen)
    Ik ben echt heel blij voor je dat je dat allemaal mag meemaken.
    Vandaag zaten wij heerlijk in de zon bij het zwembad in de sauna met een lekkere smoothie, ook tevreden.
    dat verhaal met die jongen vind ik ook super grappig!
    Heb je trouwens mijn mailtje nog ontvangen?
    Ik zou zeggen hang ze in dat matje van je en nog veel plezier de komende tijd!
    Een dikke knuffel van die 2 uit Zeeland....

  • 05 Maart 2013 - 09:31

    Anneke:

    Ha Janske
    Wat heb je alles heerlijk leesbaar op "papier"gezet. Je maakt wat mee zeg! Nog een prachtig weekend en dan op naar Rio. We kijken uit naar nieuwe berichten.

  • 05 Maart 2013 - 18:44

    Ingrid:

    Janske!! Alweer een maand ja, super snel. Dus maar volop genieten! En super veel gezien en gedaan al. Woooo lijkt me zo super leuk he die muziek en dansende mensen waarin jezelf ook helemaal los komt haha!! Heel veel succes met voetbal les geven, lekker relaxen ook op die mooie eilanden. Ik heb even op google gekeken, wat een paradijs zeg stuk voor stuk!! Heerlijk. Lekker genieten meid! Veel plezier nog.
    Kussjes en veel liefs, hopelijk schijnt met paaspop voor ons ook de zon!! =D Griddie

  • 06 Maart 2013 - 19:07

    Bert En Henriette:

    Hoi Janske,
    Elke dag checken we wel ff of er nieuwe berichten zijn van je.. En gisteren was het zover! Heerlijk om te lezen! Met de pan andijviestamp op het fornuis heerlijk even wegdromen naar warme oorden! Wat ontzettend leuk om te lezen. Het is alsof je het zelf een beetje meemaakt! We hoeven je niet te vertellen dat je moet genieten. Het spat ervan af! We blijven je met plezier volgen!
    Lieve groeten uit de Beerzen

  • 08 Maart 2013 - 12:28

    Patries En Jes:

    Heej Jans!
    Wat een verhaal weer! Super leuk om te lezen
    En wat gaat de tijd toch snel..
    Gelukkig heb jij het daar super naar je zin!
    Hier schijnt de zon ook ja, maar voor hoelang is de vraag. Ze spreken weer over vorst en sneeuw.. BAH!
    Geniet ze nog daar en leer ze daar maar de voetbaltrucs van je! hihi
    Liefs xx ons

  • 20 Maart 2013 - 14:08

    Laks:

    Sjans, hoe is t er nu mee? Hoe verloopt het voetbalproject en wat moet je allemaal doen?
    Leuke verhalen joh! Ik mis je wel hier hoor! De zomer met speciaalbiertjes zónder jou! Bleeeh:(
    En je voetencreme al gebruikt? Goei spul of niet???

    Hier sneeuwt het dus weer, echt bagger!

    Ga je nog een lesje capoeira doen???

    Veel plezier Sjansieee

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janske

Volg mijn verhalen en avonturen in Brazilie en Australie!

Actief sinds 01 Feb. 2013
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 9924

Voorgaande reizen:

07 Februari 2013 - 08 Oktober 2013

Brazilie-Australie

Landen bezocht: