De eerste weken Down Under! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Janske Wal - WaarBenJij.nu De eerste weken Down Under! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Janske Wal - WaarBenJij.nu

De eerste weken Down Under!

Blijf op de hoogte en volg Janske

05 Juli 2013 | Australië, Sydney

Hey mates!

Ik heb eindelijk even de rust kunnen pakken om jullie weer te voorzien van een verslagje, en deze keer....vanuit Australie! En wat een wereld van verschil is dat met Brazilie! Het lijkt alweer eeuwen geleden dat ik daar op de mooie stranden lag en genoot van een lekkere kokosnoot! Maar om toch nog even terug te gaan naar begin juni:

Mijn laatste avond in Brazilie was top. Lekker uit eten geweest met een Belgisch meisje wat ik daar had ontmoet en heerlijk Nederlands kunnen bijkletsen over al onze ervaringen in Brazilie. Daarna nog op stap geweest en de volgende dag was het alweer tijd om afscheid te nemen. Wat een raar gevoel was dat! Afscheid nemen van de lieve vrienden die ik in die 7 weken in Rio heb gemaakt, van het leuke hostel, van de stad en uiteindelijk ook van het prachtige land. Mijn 'illegale' kwestie was na een bezoekje + ondervraging door de politie vrij snel opgelost en voor ik het wist zat ik in het vliegtuig. De reis ging snel, de nachtvlucht naar Londen ging met veel slaap en een filmpje in een poep en een scheet (ja Maus, ik blijf hem erin houden) voorbij. En plots was ik in Londen, precies op de plek waar ik 4 maanden eerder ook zat, klaar voor mijn grote avontuur! En nu zat ik daar om de andere kant in te vliegen! Ik kan niet beschrijven hoe raar dat was. Ik heb ook verschillende keren gedacht wat ik in godsnaam ging doen. Ik kan me herinneren dat ik op het scherm met de vertrekkende vluchten keek en dat een uur voor mijn vlucht de vlucht naar Amsterdam zou vertrekken. Heel even kwam de gedachte in me op om die gewoon te nemen... maar nee, ik was nog lang niet klaar met reizen en nog maar (of nog niet eens) op de helft! En ondanks dat ik Brazilie al miste en ik besefte dat ik nu wel 'heel dicht bij' huis was, had ik ook wel weer zin in het avontuur Down Under. Dus hop, weer het vliegtuig in. En ondanks de lange vlucht ging het met die films weer zo voorbij (echt, ik snap niet hoe mensen het 15 jaar geleden konden volhouden zonder dat schermpje). Voor ik het wist (een dag later) stond ik op het vliegveld van Singapore. En weer wat uurtjes later landde ik eindelijk in Sydney. Met een dikke jetlag, dat wel. Ik had een dag overgeslagen!

De eerste weken in Sydney verbleef ik in het Wake Up hostel. Een groot, mooi, nieuw hostel in het centrum van Sydney. Maar wel duur! Zoals alles hier! Die eerste weken heb ik ook echt moeten wennen aan alles en mijn draai moeten vinden. Opeens geen Portugees meer praten en ik kon alles verstaan! En ook al zeggen ze dat Australie een relaxte cultuur heeft, nou dat valt wel mee in vergelijking met Brazilie hoor! De mensen hier zijn trouwens wel aardiger en heel open en toegankelijk.
Er waren wel leuke mensen, maar toen nog niet echt mijn types: de vele jonge 18jarige typische Britse meisjes met panterkleding, dikke make-up laag en knot op hun hoofd zijn nu eenmaal niet echt mijn ding. Het was/is er koud (deze maanden 15-20 graden), zeker in vergelijking met Brazilie, maar zelfs de Britten waren teleurgesteld. En ik moest weer op 0 beginnen, wist niet goed wat ik moest doen: eerst werken en dan reizen, of eerst wat dingen zien en dan werken, en waar dan wel werken, blijf ik in Sydney of ga ik naar het noorden waar het warmer is... of ga ik naar Melbourne, want iedereen zegt dat dat zo'n leuke stad is... Ja, het leven van een backpacker bestaat uit keuzes maken. En dat bleek niet makkelijk. Maar al snel bleek dat iedereen in het hostel hiermee zat. Dat schept een band en uiteindelijk heb ik dat keuzemoment maar wat weekjes uitgesteld.

De eerste weken heb ik Sydney leren kennen. Een (dus dure) wereldstad met de bekende hoge gebouwen, de Harbour Bridge en de Opera House en ook de stad met heel lekker en divers eten. Maar wat me het meeste opviel waren wel al die Aziaten hier! In het centrum is echt driekwart van de bevolking Aziatisch! En ook opvallend, maar gezien de historie niet onlogisch, de vele Britten hier en vooral de Engelse invloed op de gehele stad. Het leek alsof ik door een mega Londen liep met exact dezelfde namen overal als Hyde park en Kings Cross. De straten zijn hetzelfde, de winkels... en omdat Queen Elizabeth officieel ook hun koningin is, is de soap omtrend de aankomende baby van Kate hier het nieuws van de dag.
Ik heb die weken veel rondgelopen en Sydney ontdekt. Het Vivid festival was aan de gang (een soort Glow Eindhoven, maar dan geprojecteerd op oa het Opera House), dat was prachtig! Ook het Sydney Filmfestival bezocht en zo'n beetje alle toeristische bezienswaardigheden gezien. Het beroemde Bondi Beach (waar iedereen zo over te spreken is maar wat toch echt niks voorsteld vergeleken met de Braziliaanse stranden) bezocht, net als Manly, mijn favoriete Darling Harbour, veel sport gezien in de pubs, bioscoopjes gepikt, een rugbywedstrijdje bezocht in het stadion, het uitgaansleven leren kennen en het Olympisch Park bezocht. Dat laatste ook wel een hoogtepunt, voor mij geweldig om op de plek te zijn waar in 2000 mijn eerste Spelen die ik me kan herinneren van TV plaatsvonden.

Vorige week ben ik een weekje naar Brisbane gegaan, om even te kijken wat ik wilde en natuurlijk om Peggy te zien!!!! Ik heb gecouchsurfed (www.couchsurfing.com - iemand biedt online zijn of haar bank (of bed) aan en jij kan daar gratis gebruik van maken) en daar leuke mensen leren kennen. Verder genoten van het mooie en gelukkig iets warmere Brisbane. Ook een grote stad, maar veel chiller en met hele leuke plekjes. Surfers Paradise ook bezocht, maar dat viel tegen. Alleen als je op zoek bent naar een Lloret de Mar maar dan 10 x erger/groter/luider, is dat een aanrader (wel perfect voor al die typische Britse meiden die hier rondlopen). Terug in Brisbane de eerste koala's gezien en kangaroos gevoerd, eindelijk weer een boterham met pindakaas op en als perfect slot een top weekendje gehad met Peggy, die ik al 10 maanden niet had gezien. Weer heerlijk vertrouwd bijgekletst en veel gelachen en genoten. Dat deed me goed!

En afgelopen maandag kwam ik heel anders terug naar Sydney. Want terwijl ik eerst dacht dat ik zo snel mogelijk uit Sydney weg wilde, realiseerde ik me dat ik me steeds meer 'thuis' aan het voelen was in de stad. Mede ook door de meer en meer leuke mensen die ik na enkele weken leerde kennen (Bedankt nogmaals Patries voor je superleuke vrienden :) )! Langzaam aan werd duidelijk wat ik wilde; weg uit de hostels, dus een kamer zoeken, een baan zoeken en dan kan ik daarna altijd nog dingen gaan zien en wat rondreizen! Nu even geld verdienen!
Ik heb een heel fijn en leuk gesprek gehad bij de FFA (Football Federation Australie) waar misschien nog mooie kansen liggen, en verder wat gesolliciteerd bij sportmarketingbedrijven en kleine klusjes, zoals oa het inspreken van een audio autosysteem in een echte geluidsstudio waar ik een half uur later 50 dollar aan overhield. Alle beetjes helpen als backpacker ;).
En nu, 5 dagen later zit ik hier mijn verhaal te typen en kan ik melden dat ik een geweldig huis heb gevonden (met geweldige huisgenoten) in Lane Cove (in Sydney) en ook aangenomen ben voor een salesjob in het centrum van de stad! Dit laatste is waarschijnlijk iets tijdelijks en nogal een uitdaging omdat ik altijd dacht dat ik hier geen type voor was, maar we zullen zien. In ieder geval komt er weer wat geld in het laadje en kan ik mijn huur gaan betalen. Volgende week begin ik met het werk en volgende week zondag kan ik de kamer in!

Het kan dus allemaal snel gaan. Het heeft me even tijd gekost om te wennen en mijn draai te vinden maar nu eindelijk voel ik me wel op mijn plek en blijf ik genieten van alle dingen hier! Waar jullie nu lekker vakantie hebben ga ik nu even enkele weken (maandjes) hard aan het werk. Maar tussendoor (al is het werk 6 dagen lang, pffff) blijf ik veel uitstapjes maken. De Blue Mountains staan nog steeds op het programma en ook Whale watching wil ik nog graag doen! Genoeg leuke dingen dus nog voor tussen het werken door. En gelukkig wordt het heel langzamerhand ook nog eens warmer hier! Jeuj!

Voor jullie allemaal een heeeele fijne vakantie! Geniet van de zonnige dagen en hoop ook jullie vakantieverhalen te horen!

Cheers!

  • 05 Juli 2013 - 07:31

    Amber :

    Wat ben jij een ontzettend stoere chick dat je dit allemaal doet! Have fun!

  • 05 Juli 2013 - 07:34

    Lotte:

    Ohoh, sjansballetje! Wat krijg ik weer kriebels als ik jouw leuke verhalen lees!! Fijn dat je je draai hebt gevonden! Je moet een keer in chinatown gaan eten, leuk! Met BYO natuurlijk!
    Als je naar de blue mountains gaat, hoop ik dat je gids smokey hebt, en dat je de three sisters ook echt ziet, want iedereen die ik hen gesproken (en ikzelf), zagen alleen maar een dikke mist!! Misschien heb jij meer geluk, maak dan even een mooie foto voor me!!
    Wish you 'heaps of fun' om in Ozzie te spreken!!

  • 05 Juli 2013 - 08:14

    Ilse:

    Ha Jans!

    Krijg via FB zo nu en dan al wat mee van je avonturen, maar met dit verhaal wel weer een beter beeld! Een beeld/verhaal dat heel herkenbaar is!!! Vind het super leuk om je verhalen te lezen en zo een beetje mee te genieten! Hou ons zo nu en dan op de hoogte! En geniet ervan!!! Het is ECHT voorbij voor je het weet!

    X

  • 05 Juli 2013 - 08:39

    Jolijn:

    Super tof Janske! En sales lukt jou ook joh :D. Succes. Veel plezier! X

  • 05 Juli 2013 - 12:22

    Koen Van Wesel:

    Hee Janske,

    Wat super leuk dat je tijdelijk in Sydney ga wonen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je je daar thuis voelt en Blue Mountains zou ik zeker naartoe gaan als ik jou was;) Sowieso zou ik elke kans om iets te ondernemen of te bezichtigen pakken, want Australie is echt geweldig! Mits het geld het toelaat natuurlijk:p

    Veel plezier komende tijd daar en geniet ervan!

    Groetjes Koen

  • 06 Juli 2013 - 00:45

    Ingrid:

    Jans!!
    Even bijlezen ook nog van het andere verslag (momenteel in men nachtdienst). Maar het leest enorm vlot ghehe!
    Ik zit gewoon helemaal in je verhaal en stel het me voor hoe het voor jou is en de omgeving!
    Men wat maak jij het mee, heerlijk zo'n reis!! Super fijn dat je je draai nu hebt gevonden en wat
    een ontzettend grappig baantje voor even :P. Dat wordt zeker even reizen met de tom tom dan he haha
    Succes iig met je salesjob ;) komt vast goed! Moet je kijken hoe jij je nu al red! Hakuna matatatattoe =D
    Het weer hier valt nog erg tegen, maar komende dagen wordt het weer iets beter.
    Nou meid, hele fijne tijd nog!! En werk ze he, keep on smiling en one day baby, we'll be old
    Oh baby, we'll be old, And think of all the stories that we could have told!!
    Dikke kus en veel liefs Ing


  • 10 Juli 2013 - 22:43

    Laks:

    Couchsurfing lijkt me echt super vet haha! Bizarre ervaring niet?
    Smaken de pinten daar?
    Super dat je werk en kamer hebt gevonden, ben je nu ook van plan om langer te blijven? Is nog maar enkele maandjes! Succes vrouwke!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janske

Volg mijn verhalen en avonturen in Brazilie en Australie!

Actief sinds 01 Feb. 2013
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 9899

Voorgaande reizen:

07 Februari 2013 - 08 Oktober 2013

Brazilie-Australie

Landen bezocht: