Nu al verliefd op Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Janske Wal - WaarBenJij.nu Nu al verliefd op Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Janske Wal - WaarBenJij.nu

Nu al verliefd op Nieuw Zeeland!

Blijf op de hoogte en volg Janske

06 November 2013 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Onze dolfijntrip ging vanmiddag helaas niet door, dus een vrij middagje in Kaikoura! Een goed moment om even jullie bij te praten over de afgelopen weken. Normaal duurt het minimaal een maand voordat ik inspiratie heb om weer een nieuw verslag te typen maar de afgelopen weken heb ik zo veel indrukken gehad en mooie dingen meegemaakt..!

Te beginnen met mijn laatste dagen in Sydney, voor mijn vertrek naar Nieuw Zeeland. Met Floor nog het prachtige Palm Beach bezocht, afscheid genomen van mijn chille kamertje en huisgenoten in Lane Cove en een geweldige laatste avond met vriendinnen gehad. We zouden gewoon wat gaan eten en drinken in 'onze' vaste bar, maar mijn vriendinnen hadden een ander plannetje bedacht. Opeens werd mij verteld dat we in sjieke kleren moesten komen en dus werd ik door 2 vriendinnen even omgetoverd (voor zover mogelijk;) ). Daarna werd ik geblinddoekt de auto ingeduwd en gingen we op weg. Wat hebben we, zij vooral, gelachen. Vooral toen ik dus de straat op moest met blinddoek en al, aan de hand van een van de meiden. Struikelen over stoeprandjes, tegen mensen opbotsen, lift in, roltrap af, trappen op... En alles vastgelegd op video. En nog steeds wist ik niet waar ik was. Uiteindelijk werd ik een trapje opgeduwd en mocht de blindoek af, en daar stonden alle meiden, dressed and well, met champagne...voor het Opera House! Wat een prachtlocatie voor mijn laatste avondje. Zonsondergang, veel lol en later nog de allerlaatste keer ons favoriete Newtown onveilig gemaakt. Wat een fantastische meiden, wat heb ik genoten!

Maar nog meer genieten is het wel hier in Nieuw Zeeland. Wat een geweldig, prachtig land is het toch, en ik heb het mooiste misschien nog niet eens gezien. De mensen zijn zoooo vriendelijk, NOG liever en chiller dan in Australië! Ik zal een beknopt (maar waarschijnlijk toch wel lang) verslag. Geven van wat we tot nu toe hebben gedaan maar mocht je uitgebreider over onze gebeurtenissen willen lezen: dat kan op Cindy haar reisblog: ceninnieuwzeeland.reisblogger.nl! (Aanrader!!!)

Het nieuwe avontuur begon toen ik aankwam bij ons hostel in Auckland, waar ik na 9 maanden Cin weer zag! Heerlijk (en iets te luidruchtig) tot laat bijgebuurt, gelachen en witte Hoegaarden gedronken. We zijn 2 nachten in Auckland gebleven, waar we het Waiheke eiland hebben bezocht en de Mount Eden hebben beklommen... Leuke, gezellige dagen gehad, maar niks vergeleken met wat we daarna hebben gezien en gedaan. We zijn liftend naar het Northland vertrokken, het gebied ten noorden van Auckland, waar we afgezet werden in de Bay of Islands; in Paihia. Helaas, overal liepen we tegen een bord met No Vacancy aan (daar ben ik sindsdien allergisch voor..). Geen slaapplek te krijgen dus door een of ander festival (waar we net te laat voor waren), daar dus uiteindelijk maar weer verder gelift naar een camping waar bleek dat de groep voor ons net de laatste cabin voor onze neus wegkaapten. Het leek een lange nacht te worden maar gelukkig boden ze ons hun 2 leegstaande bedden aan! Gelukje! De volgende dag verder gelift richting Kerikeri (echt het liften hier gaat zo makkelijk, we hebben nog geen 5 minuten hoeven wachten elke keer). Daar konden we, alsof ze ons al jaren kenden, 3 nachten blijven slapen bij Stephanie (zus van Lauren: een vriendin van mij in Sydney), Dale en hun super hond Stevie. Wat een lieve mensen. En wat een prachtig gebied. Auto gehuurd en er 3 dagen op uitgetrokken. Van alles gezien: Watervallen, Kauri bomen (van die hele lange en dikke), glowworm caves (heel bijzonder om te zien, soort sterrenhemel in een grot), Cape Reinga (noordelijkste puntje van NZ), coopers beach en 90miles beach (2 geweldig mooie, verschillende stranden) en dan heb ik de prachtige groene heuvellandschappen waar je doorheen rijdt nog niet eens genoemd. Elke keer genieten hier, waar je ook bent!

Na afscheid genomen te hebben van 'ons gezinnetje' zijn we via Auckland begonnen aan ons tweede deel van de reis. Via Coromandel en Taupo richting Wellington. Opnieuw een auto gehuurd (toch iets chiller) en in Coromandel verschillende mooie stranden bezocht, waaronder hot water beach! Helaas was het vloed anders kon je een kuil graven in het zand en zat je in heet water. In plaats daarvan met mijn voet wat gewroet en wow, zo raar om dan opeens heet zand te voelen. Apart natuurverschijnsel. Door de heuvels, geisers en haarspeldbochten vervolgens naar Taupo gereden. We zouden eigenlijk ook nog in Rotorua willen stoppen maar ons leek Taupo handiger en het stonk daar zo (door alle zwavel wat uit de grond komt daar stinkt t echt verschrikkelijk naar rotte eieren!);).. In Taupo aangekomen verbleven we in the Rainbow Lodge. Een gezellig hostel in het centrum. We hebben daar helderblauwe watervallen gezien en de natuurlijke hotsprings bezocht (zeg maar gewoon hete natuurlijke zwembaden in de bush).
Het was de eerste dag ook Halloween dus hebben we meteen onze eerste stapavond hier meegepakt. Wat hebben we gelachen, net carnaval!

Gelukkig hadden we geen kater de volgende dag want toen hebben we misschien wel het vetste gedaan tot nu toe: Skydiven!!! Heb ooit ge-indoorskydived maar dat is toch heel wat anders dan t echte werk! Met een limo werden we die morgen opgehaald. Geen champagne te vinden helaas maar misschien maar goed ook, enkelen hadden het waarschijnlijk niet binnengehouden van de spanning. Ik was zelf opmerkelijk rustig, gezonde spanning maar dat is een lekker gevoel. Een bepaalde blonde dame naast mij had het zwaarder, vertelde ze naderhand, wat ook te lezen is in haar verslagje van deze dag. In het kleine roze vliegtuigje was het (voor mij in ieder geval) genieten van het uitzicht en het traject van de instructeurs. En nadat ik stuk voor stuk iedereen uit het vliegtuig zag springen was het ook voor mij zover! 15.000 feet hoog, 1 minuut vrije val, door een dunne wolk heen. Wat een geweldig gevoel, de adrenaline, het uitzicht over het helderblauwe meer en de bergen. Echt super. Dan opeens de harde klap als de parachute open gaat (ook even aan je oren) en daarna nog beter genieten van het uitzicht. Ook even mogen sturen, wat rondjes gedraaid en een vlekkeloze landing. Het ging veeeeel te snel en ik zou het zo nog een keer doen. Foto's heb ik ook laten maken en deze volgen als ik weer in Nederland ben. Wat een superervaring. What's next???

De volgende dag opnieuw een super dag, toen hebben we de Tongariro crossing gedaan. Een tocht van 20 kilometer in de bergen, 7uur lang veel klimmen en voorzichtig dalen, zwoegen en koude wind om de oren maar dat was het zeker waard: wat een prachtige omgeving en uitzichten: heldere meren, rood-zwarte kraters, besneeuwde bergen (we hebben zelfs heel eventjes hele lichte sneeuw gehad), werkende vulkanen (ja niet uitbarstende natuurlijk)... Het is niet te beschrijven eigenlijk, foto's zeggen meer!!
De volgende dag vroeg opgestaan om naar Wellington te vertrekken, helaas werd ons goede gedrag niet beloond: lekke band! Gewoon voor ons hostel. Na 3 telefoontjes, 2 telefoondozen en veel moeite -met Cin als absolute held- verder kwam uiteindelijk de wegenwacht even het bandje verwisselen. We namen 2 Duitse meiden mee in de auto (als je zelf lift mag je ook eens wat terug doen) en 4 uur later waren we in Wellington! Daar kwamen Mariet en Theo ons ophalen. We hadden deze 2 lieve oudjes in Waiheke ontmoet en zij hadden ons toen meteen uitgenodigd om langs te komen als we in Wellington waren. Al ruim 40 jaar wonen zij in New Zeeland en komen oorspronkelijk uit Deurne. Het Brabantse schepte een band want zoals Mariet zei: als jullie Amsterdams waren hadde we jullie nie uitgenodigd!
We kwamen in een huis aan wat zo Hollands als wat was, delftsblauw servies, grote staande klokken, tapijten en een toepasselijke schaal met bokkepootjes bij de koffie. Veel gebuurt en...veel gebuurt. Want dat konden ze, vooral Mariet. Verhalen vertellen, geen speld tussen te krijgen, ofja, af en toe Theo met een lekkere droge opmerking waar Cin en ik dan dubbel om lagen terwijl Mariet meer geïrriteerd was dat ze werd onderbroken. Maar echt, het waren hele lieve mensen en we waren super blij met hun gastvrijheid: Een warm bed, een rondleiding door de stad, vervoer en warm eten! Wellington is een super gelegen stad. En leuker dan Auckland! We hebben het bekende Te Papa museum bezocht en lekker gegeten en geborreld bij een Irish Pub, lekker dagje.

De volgende dag lieten we het Noordereiland achter ons en vertrokken we met de Ferry naar het Zuidereiland. Supermooie rit, vooral het laatste deel waarbij we door de Marlborough Sounds richting Picton vaarden. Wat een helderblauw water, nog lichter dan in het noorden. Van Picton naar Kaikoura gereden waar we links het superblauwe water aan het zwarte strand konden zien en rechts de immense heuvels en besneeuwde bergen. Wow! Kaikoura ligt ook aan het water en op heldere dagen heb je de prachtige skyline van het berglandschap. Hier weer een heel sfeervol en leuk hostel uitgekozen met free bbq en vandaag zouden we dus de dolfijnentrip gaan doen. Niet alleen dolfijnen spotten maar er ook midden in de oceaan mee zwemmen en spelen!!! Dat is toch een droom? Hoop dus echt dat die morgen wel door gaat!!! In plaats daarvan even een fietstochtje gemaakt richting de zeehonden en deze even van heeeel dichtbij (ze lagen gewoon tussen auto's te zonnen) bewonderd en wat lekkers van de world famous seafood bbq op!

Het zijn dus al 2 super weken geweest in dit prachtige land waar ik denk ik al een beetje verliefd op ben geworden. Een land waarbij ik ook veel onbewust aan mijn ouders denk omdat ik zeker weet dat het HUN land is! Cin en ik genieten volop, veel lol, lachen en bewondering voor al het moois. Genieten is in ons geval ook lekker eten en veel (soms te veel willen) doen.. Helaas zit daar een kostenplaatje aan (al doen wij het zo slecht nog niet met onze uitgaven) maar we willen Nieuw Zeeland optimaal ervaren! En dat gaan we de resterende 3 weken dan ook zeker doen!!!!

Groetjes!!

  • 06 November 2013 - 09:17

    Ankie Van Wesel:

    Hallo Janske ,
    ik hoor het je allemaal vertellen met gebaren en veel lachen .
    Heerlijk om alles zo te lezen en meid wat geniet je er toch van.
    Die vele indrukken zulle je nog lang achtervolgen en met veel plezier zuil je er aan teug denken.
    Jaren achter elkaar ,dat hebben wij nog steeds van onze reis Australie en ook de behoefte om terug te gaan .
    Zeker ook naar New Zeeland.
    Geniet de komende 3 weken met je vriendin en zie de foto,s graag een keer als je weer thuis bent ( zal ook weer wennen zijn voor je ).
    Lieve groet , Ankie

  • 06 November 2013 - 09:21

    Karlijn:

    Heeeeel gaaf om jullie avonturen te volgen! Liefs Karlijn

  • 06 November 2013 - 10:37

    Peggy:

    Oh Jans wat een topavontuur weer! Ik hoop ook echt voor je dat het zwemmen met de "Dusky Dolphins" doorgaat, want dat was echt een hoogtepunt voor mij in NZ! En enorm gaaf dat het liften jullie zo goed afgaat! Hoop op nog veel meer succesvolle avonturen voor jullie allebei :). Kan niet wachten om je weer even te kunnen zien op Schiphol! Xxxxxxxxxx

  • 06 November 2013 - 12:59

    Hilke:

    Ha Jans en Cin,

    Klinkt fantastisch allemaal. Ik zit zelf in Nepal op het moment en heb de afgelopen 3 weken met iemand gereisd die op het zuidereiland woont in Frans Jozef en werkt bij top10 holiday parks. Zijn naam is Yoann, misschien ontmoeten jullie hem wel. Hij is super enthousiast en kan jullie vast tips geven.
    In ieder geval heel veel plezier nog met z'n 2en. Klinkt als een droom daar.

    Groetjes Hilke

  • 06 November 2013 - 17:16

    Je Moeder:

    Lieve dochter, we wisten al wel van een aantal avonturen van jou en Cindy, maar als je zo het hele verhaal bij elkaar ziet word ik er toch wel even stil van. Dan denk ik aan de plannen die je toen had, vorig jaar, over Brazilië en Australië, en toen kon je niet weten wat voor ongelooflijk mooie dingen jij zou zien! Toen ging je uit van familie, straatkinderen in Rio, Brazilië ontdekken, en voor Australië was ' sport' en een baan daarin het verlangen. En nu beleef je zo enorm veel indrukken die stuk voor stuk 40 karaats goud waard zijn! Jou en Cindy zó gegund! Geniet de ruim 20 dagen dat je er nog bent verder met al je zintuigen en heel graag tot gauw daarna!! liefs xxxxxxx
    en ja!! Wat zouden wij er ook zo enorm van genieten!!

  • 06 November 2013 - 21:30

    Anneke Van Dijk:

    Wat trakteer jij ons weer op een sprankelend verslag van een wondermooi land. Had ik niet meer op gerekend. Dus dit is echt een superverrassing. Wat is het genieten voor jullie!!!!!!!!!!!!
    en het gaat nog een kleine 3 weken door. Dankzij Annelies kon ik je foto's zien. Geweldig . Je ziet er zo sterk en goed uit. Mooie tijd nog samen in NZ.

  • 10 November 2013 - 01:37

    Ingrid:

    Waaaa kippenvel!! Lijkt me ook echt gaaf dat skydiven, jaloerssss!! :D maar super vet dat jullie het zo naar jullie zin hebben! Wat een mooie ervaring, hihi ook met dat liften! En leuk stelletje uit brabant dat is ook altijd gezellig!! Nou nog een toptijd gewenst, maar dat gaat zeker goed komen! Want voor je het weet ben je weer terug.. Geniet ervan!!
    Kus Grid

  • 30 November 2013 - 13:55

    Anneke Van Dijk:

    Janske, goede reis terug en WELKOM THUIS

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Kaikoura

Janske

Volg mijn verhalen en avonturen in Brazilie en Australie!

Actief sinds 01 Feb. 2013
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 9890

Voorgaande reizen:

07 Februari 2013 - 08 Oktober 2013

Brazilie-Australie

Landen bezocht: