Het échte carnaval! - Reisverslag uit Confins, Brazilië van Janske Wal - WaarBenJij.nu Het échte carnaval! - Reisverslag uit Confins, Brazilië van Janske Wal - WaarBenJij.nu

Het échte carnaval!

Blijf op de hoogte en volg Janske

14 Februari 2013 | Brazilië, Confins

Boa Noite (goedeavond!)!

Allemaal een leuke (koude) carnaval gehad? Ik ben heel benieuwd! De afgelopen dagen kon ik voor het eerst pas op internet (bijna geen wifi hier, wel lekker eigenlijk) en zag een hoop (zatte) foto´s voorbij komen;) ... en foto's met sneeuw! Geloof maar dat ik in mezelf, oke... hardop, heb gelachen. Ik moet me een paar keer per dag insmeren tegen de zon en nog word ik rood, én ik zit onder de muggenbulten, maar alles liever dan die sneeuw :)

Ik zit hier nu bijna een week en het is heerlijk hier. Het begin was echter minder mooi... Ik had net een voet op Schiphol gezet en het ging al mis. Er was mij meerdere malen verteld dat ik geen Visum nodig had voor Brazilie omdat ik mijn 90 dagen visum (toeristenvisum) kon verlengen in Brazilie. Daar dachten de stewardessen op Schiphol helaas anders over. Ik zou niet meekunnen met het vliegtuig want ik zou in Brazilie meteen met het eerste vliegtuig worden teruggestuurd. Ik moest echt een visum hebben. Er was één andere oplossing: een retourticket kopen naar een buurland om te kunnen aantonen dat je binnen de 90 dagen het land uit gaat. Dus maar een ticket naar Paraguay geboekt voor 10 dagen (Pap, heel erg bedankt voor het afscheidskadootje, maar ga het geld proberen terug te krijgen!) Of ik er ook echt heen ga weet ik niet, ik zit dan midden in mijn vrijwilligerswerk... maarja, nu ik het ticket toch heb... ;)
Maargoed, gelukkig zat ik al in de Braziliaanse 'relax' mode, want zonder te stressen (mijn moeder daarentegen...) stapte ik het vliegtuig in, op naar Londen. 7 uur wachten en 12 uur vliegen later kwam ik vrijdag aan in Sao Paulo. Hier werd de 'Relax' mode nog eens benadrukt; het inchecken ging zó langzaam dat ik mijn aansluitende vlucht naar Confins miste en opnieuw 4 uur moest wachten op Sao Paulo. Maarja, who cares, ik was in Brazilie! Heb heerlijk buiten in het zonnetje gewacht! ;)

De afgelopen week zijn we met kennissen van mijn oom naar Itacolomi geweest, een authentiek plaatsje met 3 straten en een kerk, midden tussen de bergen en watervallen. We zouden er 1 dag blijven, maar het was zo heerlijk daar dat we er een nacht aan hebben vastgeplakt. Lekker eten, in de rivieren zwemmen, vele watervallen en erg leuk, amper engels pratend, gezelschap! Helaas, foto's heb ik niet. Want mijn lieve neefje Dennis, de bengel (nog erger dan gelijknamige film;) ) heeft al mijn foto's gewist! En dit gebeurde op de laatste avond van Carnaval! Heel erg jammer, maar gelukkig nog vroeg op de avond zodat ik die laatste dag toch nog een beetje de carnavalssferen kon vastleggen. In totaal ben ik 3 avonden wezen 'carnavallen'. Een daarvan was bijna zoals bij ons Koninginnedag is, veel jeugd met drank voor een podium waar electro muziek werd gedraaid. Niet echt het typische Braziliaanse carnaval. Maar de overige 2 avonden waren dat wel: Samba, trommels, muziek, uitgedoste vrouwen, vuurwerk, lekker eten en drinken, leuke en mooie mensen, optredens, optochten en veel sfeer! Een superervaring. En daar heb ik het koude, katerige, veel geld kostende, Hollandse carnaval graag voor willen missen! :)

Nog even wat opvallende dingen:
Echt heel veel mensen hebben een tattoo! Vooral bij de vrouwen vind ik het opvallen: ik denk wel 1 op de 5! Het is all about showing what you got hier! En soms is dat helemaal niet erg ;)
Een ander grappig detail: Met carnaval gaan de mensen niet zo verkleed als dat wij dat doen, op een enkeling na. Wel vinden de jongens het stoer om als vrouw verkleed te gaan!! Haha het leek soms alsof ik op de Gay Pride liep! ;)

Verder: mooie landschappen, mooie mensen, kleurrijke huisjes, veel voetbal, lieve familie en nu al mooie herinneringen. Ofwel: Glad to be back!!!

xx

PS: Ik was door sommigen gevraagd de verslagen niet te lang te maken... maarja.. jullie kennen me;) Can't help it! ;)

  • 14 Februari 2013 - 21:56

    Peggy:

    Ooohh wat gaaf Jans!! Goed ook dat je zo chill blijft met die vluchten meer kun je toch niet doen! Goeie backpacker instelling ;) Volgend jaar met zn allen daar Carnavallen?? :) xxxxx

  • 14 Februari 2013 - 22:28

    Jes:

    Heej Jans,
    toch nog ff spannend op t begin van je reis..
    Maar super tof om daar carnaval te vieren!!!
    Geniet er nog lekker van daar!!

    Van mij hoeven je verhalen niet korter hoor!!
    Super om te lezen wat je allemaal doet.

    Xx

  • 14 Februari 2013 - 22:31

    Annemarie Hoppenbrouwers:

    Hoi Jans,
    Wat leuk om te lezen en wat een troubles op het begin van je reis. Poeh, poeh even zweten volgens mij.
    Geniet van je tijd in Brazilië en Australie en maak er een tijd van dat als je over 60 jaar in Huize St. Joris woont, nog steeds een glimlach op je gezicht krijgt als je aan deze tijd denkt!!!!! Groet van Annemarie.
    P.'s Henk en ik gaan morgen een weekendje naar Gent. Een bezoekje/etentje aan Anke en Frederik staat op het program.

  • 14 Februari 2013 - 22:36

    Melis:

    Voor mij kunnen je verhalen niet lang genoeg zijn!! :)
    Have fun chick
    X

  • 14 Februari 2013 - 22:38

    Ankie Van Wesel:

    he meid wat een ervaring de 1e week en te gek dat je daar zo kunt genieten van de carnaval.
    ik vind het verhaal super, hoor je het vertellen zo doorgaan hoor .
    Geniet ervan en groetjes aan de familie .
    gr. Ankie

  • 15 Februari 2013 - 05:27

    Ingrid :

    Jansjuh!!! Woouuuuw klinkt al gezellig zeg! En groot gelijk die relax stand/ chillmodus!! En dat ook niet meer los laten, lekker genieten, het komt uiteindelijk toch wel goed!! Of terwijl: hakuna matata!! En voor jou kun je ook mooi je tattoo showen ;) hakuna matatatattoo :P haha
    Jammer voor je foto's, maar je herinnering blijft! En een les voor volgende keer, niet te veel met je fototoestel laten klooien of wat vast opslaan op n usbstick, of dergelijke! =D Meid geniet ervan, maar je bent al volop bezig zo te merken!!
    Carnaval was voor mij iig een geslaagde party ;) maar ik kan me goed voorstellen dat dit niet opweegt tegen het Braziliaanse! Have fun. Dikke kus en veel liefs Griddie

  • 16 Februari 2013 - 09:20

    Koen Van Wesel:

    Leuk om te lezen Janske, ondanks de kou en sneeuw was carnaval in Nederland ook erg leuk hoor. Maar ik zou een voorstander zijn van zomercarnaval en jij nu ook denk ik. Houdt Dennis in de gaten he! en groetjes aan Andre en Rosemira.

    Groetjes Koen

  • 18 Februari 2013 - 19:56

    Spanky:

    Jans! Eindelijk heb ik de tijd gevonden om je verhalen goed te lezen. Wat erg dat je problemen had met je visum, maar gelukkig opgelost en lekker chillen daar in Brazilië. Het klinkt allemaal super en volgens mij vermaak jij je daar wel. Leer wat nieuwe trucs die je dan aan mij kan leren hè! ;) Enne, hier alles goed. Ik heb alles behalve statistiek I gehaald, wat weer wat stom gedoe oplevert, maar verder gaat alles prima hier. Ik kijk uit naar je volgende verhaaltje!
    Liefs!! xxx

  • 22 Februari 2013 - 13:12

    Karlijn:

    Ik heb me ook gewaagd aan je verhaal.. Leuk! En helemaal niet te lang! ;) dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janske

Volg mijn verhalen en avonturen in Brazilie en Australie!

Actief sinds 01 Feb. 2013
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 9927

Voorgaande reizen:

07 Februari 2013 - 08 Oktober 2013

Brazilie-Australie

Landen bezocht: