Tchau Brazil.. Hello Australia! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Janske Wal - WaarBenJij.nu Tchau Brazil.. Hello Australia! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Janske Wal - WaarBenJij.nu

Tchau Brazil.. Hello Australia!

Blijf op de hoogte en volg Janske

04 Juni 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

Wow, het is dan gewoon zover! Morgenavond verlaat ik na vier geweldige en bijzondere maanden het prachtige Brazilie en vlieg ik de hele wereld over naar Sydney, Australie! Ja, ik vlieg letterlijk de hele wereld over, met 1 stop van 8 uur in Londen, om vervolgens pas de 8e voet op Australische bodem te zetten! Hopelijk hebben ze wat goede films in het vliegtuig;)

De laatste weken waren super. Een hele leuke tijd gehad met mijn familie: bbq's, stadiontour in het Mineirao, met de hele familie de finale van de CL en het Braziliaanse staatskampioensschap gezien, naar de dierentuin geweest, kennis gemaakt met een echte professionele Braziliaanse sport: Peteca enz enz... Maar het hoogtepunt was misschien wel de laatste avond. Een collega van mijn tante ging trouwen en met z'n drieen zijn we daar heen gegaan. In Brazilie trouwen ze 's avonds en volgt na het kerkgedeelte meteen het feest inclusief eten voor alle gasten. Wat een mooi feest was het! Alle mannen in pak, vrouwen in prachtige jurken (en ik viel daar natuurlijk weer buiten), heerlijk eten (typische hapjes van Minas Gerais én lekkere bonbons!), geweldige live muziek (Grease, Abba, Chubby Checker, Elvis Presley en Aretha Franklin werden afgewisseld met Gagnam style, samba en echte Braziliaanse hits), lekkere caiperinha's en ze deelden feestelijke hoofddeksels, brillen en stropdassen uit ter versiering (leuk idee voor in NL!). Ja, de Brazilianen weten wat echt feesten is! Mooi sfeertje en pas laat naar huis...
Maar een paar uurtjes later was het helaas alweer tijd om Confins te verlaten. Het afscheid was niet het makkelijkste. Wat heeft mijn familie me goed ontvangen en me een 2e thuis gegeven. Ik zal ze missen, vooral ook Dennis. Tis een boefke maar een geweldig lief boefke!

Tja, en toen in de bus naar.... Rio! Want mijn doel heb ik bereikt, met grote hulp van een vriendin in Rio: kaartjes voor de wedstrijd Brazilie - Engeland! Al was het even zweten toen een dag voor vertrek in de media werd gezegd dat de wedstrijd niet door ging... maar gelukkig werd dit teruggedraaid!
Waar het bij mijn familie voelde als thuiskomen, voelde het in Rio ook! Deze stad is echt mijn stad geworden. Heerlijk om weer door de straten te slenteren om o.a. een Açai te halen (wat had ik die gemist!;) )
En weer terug in het hostel waar ik eerder ook zat. Leuk om mijn maatjes hier weer te zien! Na aankomst meteen maar naar de bios gegaan om de Hangover III te zien en de volgende dag was het de dag van de wedstrijd! In Brazilie shirt in een volle, geelgekleurde metro naar de grootste en bekendste voetbaltempel van Brazilie: het Maracana. Prachtig stadion, goede entertainment, heerlijke sfeer en fans en een mooie wedstrijd gezien (2-2), met o.a. Rooney en Neymar. Dé plek waar volgend jaar de finale van het WK plaatsvindt! Top ervaring!

Gisteren naar een gezellige Irish Pub geweest en vanmorgen met een vriend een 4 uur lange fietstocht gemaakt door Rio. Even afscheid nemen van al het moois hier! Heel gezellig en de laatste keer alles zien! En nu is dus mijn laatste dagje aangebroken. Het voelt zo raar! Ik besef nog niet dat ik weg ga. Aan de ene kant wil ik ook nog niet weg. Brazilie is/was zo mooi en heb het hier erg naar mijn zin! Maar aan de andere kant: Australie wacht en ik heb ook heel veel zin om te zien wat dat land te bieden heeft. Ik ga daar voornamelijk werken (mijn budget is hier aardig opgeraakt) en ben druk bezig om een baan in de sport (als dat niet lukt horeca) te vinden. Ik heb stiekem zelfs veel zin om te gaan werken en een meer gestructureerd Australisch leventje te leiden. Na al dat rondgetrek is dat een fijne afwisseling! Ik moet wel weer helemaal op 0 beginnen; alles ontdekken en mijn draai opnieuw vinden. Toch ook wel weer spannend.
Ik ga vooral naar Australie om de sportwereld daar wat te ontdekken, maar natuurlijk ook voor het lekkere (maar helaas dure) leven en de prachtige natuur en steden! Ben heel benieuwd wat mij te wachten staat!

Om jullie een idee te geven wat Brazilie door mijn ogen is:
Het land van voetbal, buitensporten (surfen, skaten, volleybal, koorddansen, frisbee en peteca) maar vooral het land van de muziek en dans. Dat begint al van jongs af aan. Meiden van 10 die hun heupen bewegen alsof ze 25 zijn. Jongens die hetzelfde kunnen en in tegenstelling tot hier in Europa, ook durven te dansen! Waar het in Nederland niet stoer is, is het hier cultuur. Iedereen kan hier dansen. O.a. samba (de meest sexy dans ooit) en forro, en natuurlijk de Gagnam Style.
Brazilie is ook het land van zien en gezien worden. Show everyone what you got. Vandaar ook de hele korte hotpants, jurkjes en naveltruitjes bij vrouwen, bij jongens de figuren geschoren in hun haar en de oorbellen en bij zowel mannen als vrouwen overal de tattoo's. Maar goed, als je hun lijven ziet mag dat in vele gevallen ook best wel geshowed worden. Want Brazilie is ook het land van buiten zijn. Als het regent kun je niks. Alles is buiten te doen. Buiten zijn de mooie mensen, de natuur, architectuur, muziek, sporten, stranden, eten en dans. Verder is Brazilie het land van de verse sucos (juices) in alle smaken, zelfs gemixt. En van de heerlijke Açai (de gezondste vrucht die er is, als een soort kruising tussen ijs en juice gepresenteerd en een enorme energie die je daar van krijgt!) Als ze iets moeten importeren in Nederland....
Brazilie, ook het land van de prachtige vrouwen en typische mannen, van rijst en bonen en veel vis en vlees. Het land van hagelwitte stranden en helder blauw water, urban stijl, sloom werken (vooral in supermarkten), langzaam lopen en dus lui leven. Hakuna Matata hadden ze ook hier kunnen uitvinden! Braziliaanse tijd is een half uur later en als dingen niet gaan zoals ze gaan dan is dat zo, niks aan te doen en relax. Ik ben al aardig aangepast aan dit leventje! ;)
Verder is het helaas ook het land van opdringerige mannen (maar misschien omdat ik blond ben en een vrouw), het land van harde muziek uit auto's en barren en het land van wild verkeer (vooral gevaarlijke bussen en motoren).
Het is het land van de kokosnoten, Moqueca, zoetigheid (cakes en ijs), capoeira, veel culturen, crepes en zelfgemaakte snacks. Ook het land van bij elk product wat je in de supermarkt koopt een plastic zak (aan het milieu denken ze niet echt).
Het land van de prachtige natuur met heldere kleuren, oneindige gekleurde heuvels, langgerekte groene landschappen en rode rotsen. Het land van arm en rijk, van stalletjes op straat, van romantische plekjes en pousadas. Het land waar de prijzen stiekem toch best hoog zijn, waar mensen het woord 'nee' niet altijd kennen en het land van de prachtige kunst en gebouwen.
Het land waar iedereen elkaar veel aanraakt, ook jongens onder elkaar. Waar je elkaar omhelst/kust als je elkaar ziet, als je weggaat en ook als je de ander pas voor de eerste keer ontmoet.
Het land waar ze nooit wisselgeld hebben en het land waar voetbal massaal wordt gevierd. Het gefeest om het voetbal heen is belangrijker dan het voetbal zelf lijkt soms wel!

Maar bovenal is Brazilie het land waar ik 4 maanden heb genoten, veel heb gezien, meegemaakt en geleerd. Leuke mensen heb leren kennen, ervaringen heb opgedaan en gewoonweg een geweldige tijd heb gehad!

Nog één avondje genieten van alles wat Rio me te bieden heeft. Inpakken, lekker uit eten en misschien toch nog de laatste keer het Braziliaanse nachtleven proeven. Morgen de laatste Açai (wat ga ik dat missen) en dan naar het vliegveld! Helaas daar wat dingen afhandelen en geld betalen omdat ik hier een beetje illegaal ben (lang verhaal wat ook te maken heeft met dat (wat blijkt onnodig) ticket wat ik toen op Schiphol had moeten kopen). Maar ook dat zal goedkomen. Ze zullen vooral blij zijn dat ik het land uit ga! En dan hoptjop het vliegtuig in! De volgende keer dus een verslag vanuit Down Under! :)

Tchau prachtig Brazilie, Hello Australie!!!!

  • 04 Juni 2013 - 21:14

    Cin:

    Sooooooo wtf ik zit hier in Spanje zowat te brullen (moet je nagaan hoe mijn roomies nu kijken;). Ontzettend mooi geschreven! Ik mis je maar denk dat je een gaaf avontuur tegemoet gaat, miss zie ik je daar! Dikke kus

  • 04 Juni 2013 - 21:20

    Patries:

    OMG Jans'! Ik kan niet geloven dat je gewoon al 4 maanden weg bent! De tijd vliegt voorbij!
    Echt super leuk om iedere keer je verslagen te lezen! Het geeft mij een leuke indruk van wat je allemaal mee maakt enzo!
    Denk je eraan, je hebt het email adres van die vriend van mij!
    Jess & ik wensen je nog een leuke avond! En een hele goede reis richting Australia!

    Dikke smakkerd van ons! Xx

  • 05 Juni 2013 - 12:50

    Mariette:

    Hey Janske,

    goede reis naar Australië en we kijken alweer uit naar je volgende prachtige reisverslag.
    Geniet ervan meid!

  • 05 Juni 2013 - 22:26

    Anneke:

    Janske, bedankt voor je prachtige beschrijvingen. Neem alle goede ervaringen uit Brazilië met je mee op weg naar je nieuwe bestemming. Terugkijken en vooruitzien. Goede reis!

  • 13 Juni 2013 - 09:43

    Laks:

    Goede Braziliaanse timing van mij, beetje laat!

    Jans, wat een prachtige samenvatting! Je zou zomaar een reisgids op kunnen stellen!!! Mooi dat je hebt genoten, jeetje wat vet als je daar familie hebt wonen en dat je je daar thuis voelt. Het kriebelt nu bij mij. Reizen is geweldig. Kunnen we daar ons beroep niet van maken?

    Je bent al in Aussie aangekomen dus het was niet zo moeilijk op t vliegveld gok ik. Bietje samba dr in voor jou en geen vrouw/man die loopt te mauwen toch?

    Hoe is Aussie nou? Sydney al ontdekt? Nog niet een stuk bil uit je reet door die lieve haaien daar? Als je weer terug in NL bent, zullen we dan caiperinha's maken en vooral die Acai???

    He, bagger zeg nu dat je geld op is, misschien kun je Acai bessen gaan plukken. Heb je meteen eten en geld in een klap.. Of wordt het schapen scheren? Ook lekker zo'n vachtje voor in de winter daar ;)

    Jans meiske, geniet ervan. We missen jou hier!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Janske

Volg mijn verhalen en avonturen in Brazilie en Australie!

Actief sinds 01 Feb. 2013
Verslag gelezen: 586
Totaal aantal bezoekers 9899

Voorgaande reizen:

07 Februari 2013 - 08 Oktober 2013

Brazilie-Australie

Landen bezocht: